TeRiMa SeAdaNya.........
Image Hosted by FileHive.com
By: SOuLha CaiRo

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 11-Apr-2008 13:36 Email | Share | | Bookmark
Apam/ Muffin Coklat Pisang.

 
First Round
Inilah Barisan Kita..yg hendak di Laksakan....ermmm
View all 4 photos...



Dah lama sangat tak up-date..setiap hari sebenarnya ada jer citer yg nak di kongsi..sebab keadaan tk mengizinkan.. .PC pun kekadang buat hal..tk masuk serve yg rajin tukar hormon.., anak yang semakin membesar dan aktif pun menjadi penyebab kepada kemalasan yg sedia ada, sehari demi sehari buat diri terasa dah nak hampir senja...

Oklah ,kita masuk balik citer makan yer..Apam Aka Muffin Pisang nie rasanya lama sangat dah buat tunggu giliran nak masuk fp jer..so, resepi paling sempoi dah sedap dari kak liza...maklang pun rajin juga mencuba..






Code:
APAM aka MUFFIN PISANG COKLAT

Bahan A [Ayakkan]

2 cawan tepung gandum
2 s/b serbuk koko
1 s/k soda bikarbonat
1 s/k baking powder
Sedikir garam

Bahan B

1 cawan pisang emas/berangan lecek
1 cawan minyak
11/2 cawan gula perang
2 biji telur [pukul sedikit ngan garfu]


Cara
1. Ayakkan bahan A dan masukkan dalam mangkuk.
2. Masukkan bahan B dan kacau rata.
3. Masukkan dalam acuan kecil atau loyang.
4. Kukuskan selama 30 minit atau sehingga masak.








Lama sangat teringin nak makan Laksa Penang..terliur betoi jenjalan kat Fp achik zira rasanya.....tp achik zira baru jer buat..tp yg nie lama lagi....mama beli ikan tamban nie kat Mini Market AULAD MAHLAWI ,minimarket ni tk jauh dengan Metro..cuma kt Metro tu ada ATM HSBC bank..sambil ambil duit kt situ, terus shopping jerlah..jd jarang2 ler nk ker super Mahlawi nie..barang dia cam biasalah ada murah / mahal skit dr Metro..cuma yg best kat sini nk beli ikan mudah skit...tk rasa mcm loaded skit berbanding di Metro...

Alkisah..kalau ditempat kita mesti nk jaga quality , khidmat pelanggan mcm2 ler..kat sini..ikut kepala diaorang jer..pepandai ler kita..kekadang ada jer..brng rosak, aspayet masih lagi di jual.., yang mama nak citer masa beli ikan nie....terbuang reset plak, klu tk boleh tunjuk bukti pembelian....takder yg kata reka2 citer plak...
masa beli ikan nie mcm biasa kita tanya......walaupun tertera harga price kt depan.... kt sini kena ringan2 mulut juga bertanya walaupun harga ada di depan mata, jangan risau arab nie tkder istilah berat mulut ,.. kalau tk tanya ...nanti ada jer yg nk di sebut dalam hati..tup2 bila tanya sahlah ada sore dalam hati..(tulis lain harga lain) .. jawab , penjual tu sekilo 10.00, walhal yg tulis tu 7.00 (klu tanya mesti dia ckp harga lama,tk pun ikan lain bla..bla) ..oklah mama ambil jerlah sekilo..pastu bro si penjual tu timbang ,katanya tk sampai sekilo..dekat2, kira 9.95sen...oklahhhh





Oklah settle kt situ,...tp masa nak bayar kt kuanter tu, lain plak citernya..cashier tu cakap.. "sorry yer puan..harga ikan nie 12.00 sekilo..so, ikan nie sekilo lebih harganya 12.++...sambil2 menunjuk timbang kt chat digital scale dia.....walhal harga price dan weight tu dah tertera di tepet kt tempat bro tadi..cuma bayar jer kat quanter... nak tak nak ambil jerlahh..bertengkar pun tk guna..silap2 bersembur tak pun sedap2 jer dia suh beli kt kedai ikan ler or pasar..super2 nie tempat orang yg ada duit jer...Kalau nak lari dr lecah kt pasar(mcm kandang ******) banyak2 bersabaq yer,sebenarnya perkara2 macam nie dah lali..dan menjadi macam kebiasaan, bila di pk sebab tu kot Arab2 nie rajin sangt bertengkar..tp bg diorng bertengkar tu kerja bodoh..tapi tipu orang tk bodoh plak..hehehe. Balik rumah try timbang....sahlah macam memula timbang tu....nak buat camner sabaq jerlahh




Esokkanya ,baru mama masak Bihun Ala2 Laksa Penang nie..selalunya makan dengan spagetty jer..tp tk best ler dengan speggetty ..tk serap kuah..so, bihun nie kira oklah ...simple jer.. letak apa2 yg ada ..sedap sangat bagi yg hantu laksa..boleh dikatakan semua hantu2 dalam rumah nie.
Rasanya resepi semua dah tahukan?..kalau tkder ikan basah camnie..selalu mama guna ikan sardin dalam tin tu jer...kalau guna ikan selayang ..biasanya mama asingkan tulang ,isi di tumbuk..tp ikan nie banyak tulang mama blender jer kesemua..first mama buat guna ikan tamban nie.. jarang jg jumpa ikan kecil2..selalunya ikan besar2 jer..ikan tamban nie kalau yang besar diorang buat jeruk ,macam mama cerita sebelum nie..yg tak buang ***** tu .....tp klu bau ikan jeruk tu mmg ada bau tamban kiat kering mcm kt malaysia...tp berani ker nak makan......,Oklah nak tau kesedapan laksa nie bergantung keelokkan belacan..specialy cari belacan yg kureng "keghelenyarlannya" ..Ikan tu di rebus bersama asam keping dan juga garam...yg lain2 cam biasalahkan..klu sempat dan rajin mama tepek resepi..kena karang dulu ler.


Ok nie Versi Mama...layannnnnnn.

Code:
Laksa Penang Versi MamaSofwat

Bahan-Bahan

2 bungkus laksa - (direndam dan direbus hingga masak)
1 kg ikan kembung/mabong
3 batang bunga kantan
1 ikat daun kesum
5 keping asam keping
air untuk merebus ikan
garam secukup rasa

bahan-bahan untuk dikisar (A):-
20 tangkai cili kering
2 cm belacan
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih

bahan-bahan untuk dihiris:-
1 biji timun
1 pokok daun salad
2 biji bawang besar
10 tangkai cili padi
6 biji limau kasturi dibelah 2
Cara Memasak

1. rebus ikan kembung dan masukkan sedikit garam.
2. asingkan isi dan tulangnya. kisarkan/ tumbuk dahulu isinya. kemudian, kisarkan pula tulangnya dan tapis di dalam bekas ya disi air, kocak2 jer sehingga nampak tulang itu bersih puteh.Buang tulang.
3. Renehkan bahan2 yang dikisarkan tadi (A), agak nampak kering (untuk hilang bau cili) masukkan air,yg tapisan tulang bersama isi ikan tadi (ikut suka kepekatan, lagi sedap kalau kuah pekat).
4. masukkan pula asam keping, bunga kantan dan daun kesum.
5. masak hingga mendidih, masukkan garam dan serbuk perasa.
6. kuah siap dihidangkan bersama-sama laksa dan bahan2 hirisan





Terima Kasih yang tinggal msg..mamasofwat terpaksa meranggul kesemua komen2 kekawan yer..dalam masa yang sama insyaAllah sedaya upaya mama menungujung balas fp kekwan yg lain.

Oklah berbalik pd citer mama tentang peristiwa kt Mini Market tu..sedia maklum macam kawan zaiy cerita tu penjual kt sini..sudah terbiasa dengan keadaan cam tu..cuma kita bg orng asing mmg nampak pelik..dan kekadang kena hati2 juga sebab biasa orng asing mcm kita selalu sngt menjadi mangsa...kalau di kedai2 biasa..ktaorng tk layan jer...kerenah2 nie..malas sngt nk bertengkar..klu duit tk bagi lagi..kita letak jerlah brng tu..pastu pergiiii...tk pun beli kt tempat lain....itu pun kadang2 dia panggil kita balik..akhirnya dia juga malu, hehehe..gitu ler fenomena sini..dia saja nk main2kan kita..kena cerdik jugak ler..

Jangan terkejut ler kalau baki tk dipulangkan..dan setengah tu duit kononnya tk laku..walhal baki di pulangkan untuk kita laku plak..ntah ler macam2..

Apa2pun peristiwa2 mcm tu buat kita sentiasa sedar..tk boleh juga nak terus tunding kt dia..klu mcm kt mini tu..maybe gak ler...kita kata sistem dia zero...klu kt kedai biasa..byk perkara kena ambil kira..sama ada kita niat jer sedekah..yg penjual tu kekdang orng suruhan jer..kija teruk, gaji tk setimpal kija..klu tknak kija,ada orng lain lg lebih memerlukan..so, terpaksa ler menipu, untuk dpt wang lebih..ssh nk kata..apa2 pun ambil perkara2 mcm tu sbgai pengajaran ler..bak kata anna takder kuasa nak bertengkar..habis tenaga dalaman jer.hehehe.

Macam cerita Auntie Umi-Kal , bagi negara omputeh..cara diorng tu ajaran sebenarnya dlam agama kita, tp, maybe bg negara loaded..InsyaAllah boleh ditunaikan..lain untuk sistem negara Miskin ditindas, berkasta mcm Mesir nie..susah skit kot..dah mejadi adat..sebab tu ler Nabi dan Al-quran diturunkan dalam Bangsa dan Tulisan Arab sendiri..agaknya macamana klu selain dari itukan? Kalau Arab yg loaded mcm kt Dubai or Saudi tu pun, bukan kesemuanya boleh membantu, ..InsyaAllah kalau bersatu maybe tk der penindasan mcm nie , tp sistem khabilah dan kasta diaorng kuat , itu yg jd mcm ini..Wallahualam.
Tapi apa yang menarik, satu jer..InsyaAllah kalau kita bersabar sedikit..indah sebenarnya Mesir nie..setiap permintaan kita atau penindasan akan di bayar...tk percaya ,datang ler Mesir niat jer apa keinginan anda..InsyaAllah akan di tunaikan,dan dari situ dptlah kemanisan...dan dalam sedar..oooo rupanya Allah masih bersama aku yer...Inilah pengalaman yg paling menarik..tp mmg susah jgklah , untuk menjadi orang yg bersabar dan tetapkan keimanan nie..kalau hidup, terlebih selesa pun susah jugakan..dalam tk sedar buatkan diri kita leka terlupa yg Esa plakkan.So, Apa2 pun ada hikmah, tidak Allah jadikan satu perkara itu sia2...



Sunday, 6-Apr-2008 20:53 Email | Share | | Bookmark
Solatul Ghumaat, sekadar renungan.

 
 






Ok kiter citer2 plak nah...naik muak plak kalau makan2 jer..walaupun saper yg tk suka makankan..oklah pic kali nie nk kongsi² jer...mama kata kalau dekat malaysia mmg tk jumpa ler situasi mcm nie..so, masa kakak panggil mama tengok apa yg kakak lihat dari tingkap kaca rumah kitaorang..macam yer² jer akak sofwat masa tu..maybe dia pelik ler..naper selalunya dia nk ikut kitaorang solat, mama kata solat jumaat ini untuk org lelaki saja..tup2 ada makchi pompuan nie , camner? ..ha aarr..last mama kata jarang2 jg,.orng pompuan solat. "Tp kira boleh lerkan..sujud kt tuhan yg sama kan?"..akak kata,ermm...yer kot , jawab mama balik...

so,bila mama dh lihat , dan rasa perlu diabadikan sebagai tanda ingatan (nostalgia) bila sekembalinya kami ke malaysia nanti ....snap jerlah.





Ok ,pic nie masa solat jumaat minggu sebelum nie, suasana di bawah appartment rumah sofwat yg di citer sblm2 ne..rumah sofwat bersebelahan dengan masjid..masjidnya bukanlah besar mcm tempat kita..besar mana appartment tu...luas tu ler masjidnya..so, bila tibanya solat jumaat, tk cukup ruang..lg pun masjid nie manjadi tumpuan persinggahan pemandu2..sbb khutbah sini panjang..so, mana2 yg rasa tk sempat nk solat kt tempat lain..or ada urusan panjang dtng jer solat sini...

So, dalam celah tu2...ada ler makchik nie tumpang solat jg, cuma tk pasti solat jumaat ker solat zuhur..mama sempat snap ketika nie jer...sbb ada siaran tergendala..tk dpt nk tunggu lelama..fokusnya bukan pada solat apa ?..tp cam tu ler situasi orang2 arab yg tk kisah dimana, macam mana keadaan dia bersolat..asal jer boleh sujud..dan menghambakan diri... . Kalau tengok pic2, dimana orang lelaki solat tu,adalah kedai pam tayar, or tukar tayar pancit..so, faham2 jerlahkan bila tukar tayar nie..berminyak , hitam sana sini..tp owner tu relax jer, solat pun baju kija tu jg..yg penting bg dia..urusan dengan tuhan itu lebih didahulukan dr pakaiannya..wallahualam...
Ermm..kekadang mama pun dah jd arab jg..time travel..trip jauh2..buat cam tu jg..alah bisa orng kata. ,




Quote:
Thnk Q..kepada yg tinggalkan msg untuk N3 nie..Ok berbalik citer gambar2 nie..ada yg bertanya mama sofwat kenapa plak, solat jumaat ker solat zuhur..?, sudah tentu solat jumaatkan, ? mamasofwat faham soalan tu....tp hari tu tk dpt nk tengok sampai habis solat sahaja..maybe tk mustahil jg klu makchik solat zuhur..ini pengalaman mama sofwat, pernah melihat pompuan arab buat sedemikian..maknanya 2 rakaat mengikut imam yg solat jumaat..2 rakaat lg di sudahkan untuk mencukup solat zuhurnya..pelikkan...ntahlah..mama sendiri pun kurang pasti..sama ada cara diaorang betul atau tidak ?
sebenarnya bukan dalam masyarakat kita sahaja..kejahilan (tk tahu) dalam menunaikan kewajiban berugama ini...malahan masyarakat arab sendiri masih menebal kejahilan mereka..bahkan ada setengah mereka yg tk tahu langsung membaca al-quran.. klu tk kenal huruf camner nk pandai membacakan..tambahan plak ayat2 alquran itu bukan mudah untk diterjemahkan, ada makna2 tersirat lg tersurat..belum lagi terjemahan secara batiniah, yg dipilih oleh Allah s.w.t untuk hamba2nya yg terpilih.

Untuk soalan Sabrina..apa yg mama tahu ler..hukumnya HARUS..tp tidak berbentuk suruhan..yg perlu di lihat dr beberapa sudut..sama ada timbul fitnah, hukumnya kepada tidak wajib..mcm tu ler lebih kurang..tp, solat zuhur wajib jg ditunaikan..cuma ttng permasaalahan kt atas nampak pelik skit.wallahualam.

Sebenarnya ini adalah suasana biasa yg di lihat di mana2 negara arab..mereka mmg menitik berat ibadah solat , keadaan diri dah tempat tu no2..yg penting HATI dan NAWAITU tu dulu yg perlu di UTAMAkan..bukan sahaja dalam beribadat malah cara berpakaian..so, tk heran lah klu kita tengok ada yg solat, tp kuku masih bewarna, yg pakai skrit..klu kuku bewarna, sama jerlahkan dengan tangan yg berminyak....susah bagi
masyarakat kita untuk menerima syarat pertama iaitu menerima dengan HATI & NAWAITU seseorang..kita masih berpegang dengan pandangan zahiriah..Bagi masyarakat arab..mereka suka melihat dan bertanya..tp pertanyaan itu mesti di tuju kepada yg betul2 arif dan ahli dalam bidang itu..mcm komen anna, walaupun ustazah dia rambut perang,berkuku merah..tp dia memang betoi2 arif dlm bidang dia....dengan kata lain lihat apa yg di sampai bukan si penyampai..mcm itu ler lebih kurang..sebab bagi diorang yg lain2 itu urusan dia dengan si pencipta..tp sekurang2nya dia sudah di pilih untuk meyampai kepada kita, yg belum lg di pilih tp mencari dan meraba..gitu ler.

Hukum fekah yg membezakan kita..begitu jg mazhab(pendpt) di Mesir ,ramai yg mengikut mazhab Al Imam Hanafi & Al- Malik..dan kekdang mama sofwat tengok dah jadi carca marba..maybe akhir2 zaman nie..agak sukar untuk tinggal dlm satu pendapat..Hukum fiqhiah ini dtng dr taba' dan tabii..bukan asal dr Rasullullah..dan
kita perlu jg berbalik kepada istinbat akhirnya..yg penting tk perlu nk berbalah2 lg dengan fiqhiah..sebab itu , kita lihat makchik nie solat nampak kaki..itu bernasib lg..tengok die bertelekung cantik..ada setengah yg pakai mcm tudung kak ogy tu pun ada.., berjambul walaupun tengkok tutup..kira pandangan kita tidak sempurna..bila di tanya itu mazhab dia..so, nk kata apa lagi..banyak2 tanya..berhujah..kan ditanya awak nie ahli fiqhiah ker? itulah orang arab..setahu mamasofwat lerkan..berapa kerat sngt ler..pelajar2 sini yg berani berhujah bertikam lidah untuk benda2 fiqhiah ini dng diorng..bak kata klu tkder bukti nk tunjuk PHD dlm syariah jng harap ler..walaubagaimanapun...sebenarnya dalam asal2 islam itu datang dengan face to face, berbincang penuh hikmah,bukan dengan kitab, atau buku2 melalui pembacaankan? bila bersemuka ini maka timbul lah kasih dan sayang..bila kasih dah sayang maka turun ke hati. So, maknanya kena cari guru yg benar2 mursyid lahkan?

menjawab persoalan Pokchik PemancingIkan..kenapa solat sukar dijiwai, ,sebenarnya difinasi solat itu sendiri buat kita keliru...tanpa roh solat seolah2 bertanya khabar kepada sekeping gambar..bukan kepada yg tuan punya gambar..tk dpt di sentuh berjabat tangan..so, bila klu roh itu ada kita dpt MERASAI (berpeluk dan bercium salam) ..so, dimana silapnya? apa2 pun puncanya datang dari asal iaitu HATI.
Apabila ini sempurna, jiwa bersih, segalanya bersatu dengan seiring..outo terkeluarlah segala kemungkaran .

Bab kebersihan di sini , zahirnya ssh nk cakap..maybe keadaan yg menjadi alah bisa itu, membuat diaorang tk kisah..kt sini tanah dia yg kering kekadang kita sendiri kurang nampak sngt pencemaran..tp bg yg tk biasa..mmg jelek habislah..sbb itu kalau ke MAKKAH dua perkara ini yg perlu dijaga HATI & NIAT kita....suasana persekitaran itu adalah ujian,dan benar2kah kita ikhlas, bersyukur kepadaNya.

so, apa yg di lihat dalam2 pic ini adalah untuk kita sama2 beljar..benda yg tidak ada di tempat kita..so, maknanya benarlah kata bro jeff tkder alasan untuk kata tkder surau, masjid, dan dirikan masjid yg besar, belum tentu ada jemaah.dan sebagainya....

Sebenarnya mama sofwat belajar dari pengalaman, ada banyak perkara yg hendak dikongsi..tp mcm itulah klu masyarakat masih menebal melihat zahiriah dan masih tidak mahu berubah..tkder gunanyakan. Alhamdulilahlah kalau Feqah kata, sudah ada suasana sebegini, walaupun kita dpt lihat di tempat yg sudah ramai, orangnya..sudah pastinya terpaksa lalui benda2 camniekan..tp berlainan di sini..masjidnya mmg kecil
jer..dan klu masjid besar pun..permandangan ttp sama..dan satu lg bukan solat jumaat sahaja..solat2 waktu biasa pun biasa lihat suasana mcm nie..kekadang dalam kedai pun..kita terpaksa tunggu tuan kedai sudah solat dulu..baru sudahkan hajat kita..

Coretan2 di sini sekadar untuk renungan dan perkongsian sahaja, bukan untuk dipaksa ,membenar dengan apa yg di tulis, sekurang2 perkara2 mcm ini membuat mama sofwat senantiasa berbefikir dan menjadi hamba yg berjaga2 dalam setiap langkah. Sesungguhnya Hamba Allah tk dapat lari dari benar dan salah.

Rajin boleh jenguk http://madulebah.fotopages.com/?entry=1454133


Saturday, 5-Apr-2008 18:30 Email | Share | | Bookmark
Ayam...Bermacam Ayam

 
 
 
View all 5 photos...





Hidangan mama kali nie ayam plak aar..roti² tu biar masak elok dulu..ok ,masakan ayam nie ala2 BBq..dah lama mama buat..sebenarnya jarang2 juga kita makan ala2 western food nie, sbb abah kita lebih prepare hidangan yg berkuah2, so..tukar ler selera skitkan, ok plak abah..maybe sekali sekala ..ayam BBQ nie macam ayam goreng kot.. abah klu ayam goreng ok jer, abah layan....

Bagi mama sofwat lebih suka yg ini..dr yg bawah..terasa lagi keenakkan BBQ dia..ada juga ala2 Jimmy masak..dah ditaram ikut tangan mencampak..so, not bad ler klu saper2 nk cuba..tk rugi tau. ...yg paling mama sofwat suka gandingan mashed potato... lain dari resepi biasa..rasanya yg paling sedap setakat nie..kalah yg kt KFC.
(kfc jerlah klu kt sini..yg lain kitaorang sah2 tk masuk..abah kita ler..cerewet.)







Code:
Source kat forum cari.com.my...tk ingat saper punya..resepi asal daging sy tukar ayam..

Bahan :-

1/2 mangkuk sos tomato + sos cili+ cili paste
1/2 mangkuk kicap + sos tiram
3 sudu besar fresh rosemary.. kalu tkde fresh, yang kering pun sodap!
2 ulas bawang putih
1/4 mangkuk madu
1 sudu kecil serbuk cinnamon
secubit garam
2 sudu margerin yg dicairkan/ minyak
+ ++ za'tar (thyme leaf)
++++ 1 gulong Gula kabung
Molasses.
Black paper.

-lumurkan pada daging/ ayam
-perap paling koman sejam.. lagi lama lagi sedap
- masukkan dalam oven, bakar pada suhu 200c selama 4o minit atau sampai masak..
-siap!!









Dah lama buat , sewaktu dulu agak femes jg resepi nie..kira nostalgia ler..First mama belajar kenal masak mengguna herba2 Enggerish nie, so kali nie cuba resepi dari laman Koleksi Resepi Pilihan Diana - LEMON ROSEMARRY CHICKEN GRILL , tengok resepinya very2 sempoi…bila dicuba ternyata betol2 sedap . Kebetulan Rosemarry ada kat Metro, fresh lg murah plak tu…minyak zaitun pun masih ok resepi asal dari “The Naked Chef’s - Jamie Oliver “. Bila ayam tu dibakar harum satu rumah …… x rugi cuba.



Code:
LEMON ROSEMARRY CHICKEN GRILL

1 ekor ayam sederhana besar
1 biji lemon
3 ulas bawang putih
2 sudu besar olive oil
Segenggam Rosemary Kering
2 biji kentang dibelah 2
2 biji tomato
Baby carrots
1 biji bawang besar dibelah 4

Cara Membuatnya

Lemon, kentang dan bawang putih direbus selama 15 minit. Angkat dan tos.
Tumbuk bawang putih dan rosemary sehingga lumat.
Gaulkan bahan yg ditumbuk tadi dengan olive oil dan campur sedikit garam.
Lemon yang telah direbus tadi dicucuk-cucuk dengan garfu dan disumbat ke dalam perut ayam.

CARA:-

Lumurkan ayam tadi dengan bahan yg digaul tadi.
Susun kentang, tomato, bawang dan baby carrots dan bakar didalam oven 180c selama 1 jam tau sehingga masak.
Hidangkan. Seekor ayam tu boleh bahagi 4 macam kat Kenny Rogers tu.

**My sempoi method pulak.… (biasa lee kalau tak ubah resepi tak sah lerkan..)
Ayam kita potong jer..nie kira nk cepat ler..and angin M datang sama..kanak rebina pun ramai,tp still masih sedap lg.
Tak letak kentang kehabisan, cuma baby carrot jer..saja + sebiji 2 tomato kebetulan ada..lg pun sy suka tomato grill nie..mcm firaj mashwi (ayam golek Arab) tu..potong jg carot letak sekeliling ayam tu supaya nampak lagi meriah…
lemon sy tk sumbat camner nak sumbatkan dh kena potong ayam tu..sy cuma perah jus jerlah..perap sekali dengan ayam tambah balck paper..rasanya mat jimmy nie suka gak black pepar nie selain trademark “oliver” dia…agaknya dlm resepi nie dia terlupa kot..
Result!!..meeemanggg sedap ayam nie dan best baunya ….….



Code:
Mashed Potato

Ingredients
8 biji kentang sedarhana besar
Butter (dalam 2 sudu besar)
Susu Segar (setengah cawan lebih kurang)
Mayoniess.
Pepper
Garam



Kupas kentang dan rebus hingga empuk. Kemudian tapiskan. Masukkan butter, lada putih dan garam. Lenyekkan. Masukkan juga susu dan mayoniess. Rasa ikut your taste... nak lemak lagi masukkan lebih susu and mayoniess... tapi jangan sampai mashed potato tu lembik,mayoniess tu yg buat rasa lebih uumppss.Kalau suka siram sos black paper




Friday, 4-Apr-2008 00:30 Email | Share | | Bookmark
My Heart

 
 
 
View all 4 photos...
Ok kita stop dulu versi2 roti mama sofwat yer..nanti ada plak yang pening , hari tu masa maulud sofwat ada citer mama ada buat brownieskan? masa kami nk bawa makan2 kat mauqid tu, konon nak bagi dekat Mama Azzah..so lihat ler brownies mama yang hampir rentung nie..tp klu kt luar pic tkderlah seteruk nie..masih boleh dimakan dengan jayanya.





Code:
Brownies Sempoi..soure kt member fp jg..kak ida isk ada try rasanya.

bahan2:-
100g tepung gandum + 1/4 sudu teh baking powder ---------ayak.
100g gula halus --------- 80grm gula sini manis
2 biji telur
150g coklat bar
100g butter
70g kacang (boleh campur almond, walnut dan lain2 ikut suka) dan potong kecil2 --ltk raisin jer.

cara2:
1. cairkn coklat dan mentega sekali dlm oven selama lbh krg 2 minit
2. dlm bekas lain, pukul telur dan gula sampai sebati
3. masukkn tepung gandum & baking powder yg telah diayak ke dalam adunan no.2 dan kacau dgn senduk sampai semua tepung rata.
4. masukkn coklat+mentega yg dicairkn td dan kacau.
5. bila coklat sudah rata, masukkn pula kacang dan gaul lagi.
6. alaskan loyang dengan kertas minyak, tuangkan adunan tadi dan ratakan..... x alas pun sp jer.
7. bakar dlm oven pd suhu 170C selama 20 minit. Bila dh betul2 masak, biarkn sejuk( dlm bilik) baru keluarkn dr bekas. Potong bentuk 4 segi panjang
8. untuk hiasan, saya cairkan cooking coklat lepas tu pipekan kat atas brownies.


Kata Kakak " Hati Hamba Allah mana nie arr mama..penuh bintik² hitam, bawa² ler bertaubat" gluppp





yang nie InsyaAllahBERSIH..oopppss...silap DI SAPU BERSIH


Sehari selepas Maulidur Rasullullah S.a.W., sambutan HARI IBU..untuk warga egypt..mama sofwat ingat nk buat kek, tp jemulahkan baru jer makan kek..so, mama tukar plan buat pudding kek oren, tp bunyi kek jugalah mama..apa2 pun ok gak ler pudding nie sedap, berbaloi mama mencuba...





Ucapan sofwat. " Mama Jadilah mama yang baik yer " ?.." ermm baiklah nak, mama tahu ,mama bukan yg terbaik, tetapi InsyaAllah mama akan cuba jadikan yg terbaik diantara yg terbaik ". Tak baik lg ker mama, sofwat...?firekang....




opppss..resepi nanti yer..esok pagi..nak selak foder dulu.


Code:
Orange Pudding Cake source asal kt Internet..tp dh modife habisan..sy bakar jer,tk guna kaedah bain barie pun.

2 eggs, separated
1/4 cup fresh orange juice
2 tsp orange zest
2/3 cup milk
1 tsp vanilla extract
1 cup sugar
1/2 cup flour +--------------- genap 1 cawan guna self raising flour nak habiskan
1/4 tsp salt
---------+100 grm Butter.
-------------+ Jem Orange dalm 1 sudu besar.

Preheat oven to 350F.
Place a 9-inch cake pan, filled with about 3/4 inch of water, into the oven. Grease a 1 quart (4 cup) souffle dish and set aside.
In a large bowl, whisk together butter, sugar, flour and salt. Add in egg yolks, orange juice, orange zest, jem,milk and vanilla, and whisk thoroughly.
In a medium bowl, beat egg whites to soft peaks. Stir or fold egg whites gently into lemon mixture, until well combined. Pour mixture into prepared souffle dish and gently place in water bath.
Bake for 45-50 minutes, until the cake has risen and begun to pull away from the sides of the dish. Serve warm.

** Klau nk cuba boleh jer guna resepi asal, yg bertanda tu tambahan dr saya..resepi asal boleh dimakan bersama sos orange saya letak jem orange jer..sedap,nak mcm kek orange ala2 pudding...jng mare.


Quote:
Terima kasih pd yg tinggal msg..rentung2 pun mmg kick brownies nie...pilih antara yg sempoi..selalunya kalau nk jenjalan yg mudah2 jer kita buat, nk jimatkan masa dan tenaga , nk buang pun syg..selalunya apa2 jenis kek pun api atas tu mesti tk reti nk handle lg..terukkan mam sofwat..pandai bakar jer ,pastu kaki mula merayap..100% serah kt oven sbb tu jd camtu,
..kak tun ~ serupa yer, ttp kekadang bagus gk anak nasihat mak..budak nie ikhlas..adalah tu maksud yg tersirat..maknya pun kekdng tkderlah ego sngtkan...
Pudding tu dah di modife..sue nie kekadang malas tulis resepi bukan apa..pepandai jer, cantas resepi orng ikut tangan campak..tukang makan rumah nie plak tk cerewet..so, apalagi bertambah derhaka ler pd resepi..dah takder yg kata TAK SEDAP ..


Thursday, 3-Apr-2008 21:02 Email | Share | | Bookmark
Roti....roti...roti..........V1

 
 
 
View all 5 photos...



Code:
ROTI PUTIH source Noormasri.

Bahan-bahan:

1 cawan air suam (luke warm)
1 sudu kecil garam
1.5 sudu besar gula
1.5 sudu besar minyak boleh ganti mentega atau shortening yg dicairkan
3 cawan tepung roti
1.5 sudu kecil yis kering

Cara membuat:

Masukkan kesemua bahan mengikut turutan, kemudian tekan butang white bread.


Roti....roti...roti..........laungan nie mengingatkan mama kt kampung sewaktu kecik2 dulu....petang2 ada seorang India Muslim jual roti bawa motosikal..nama apa pakchik tu dah lupa....yg herannya jual roti tu ttp baka mamakkan? ,kiranya susah nak dpt roti,dan tk banyak kedai yg menjual roti masa tu.... tapi sekarang berbeza sangat nak dapatkan roti hanya boleh di dapati di dalam dapur rumah sendiri, habis kuasa beli kedai jglah.. ...

tp kat sini nak dapat roti mmg tk susah,cuma nak buat sendiri tu yg susahnya..nak2 lg roti macam biasa yg kita makan kt malaysia..toasted bread, loaf,bun dll...tp klu nak dpt pitta, ok saja...menurut abah, mula2 jejak kaki ker Mesir memang tk jumpa langsung roti toaste aka roti potong, tk pun PATIT PAIN tu..kira ler ,lama mana abah dok sini..tp tahun2 kebelakangan nie dan tahun2 kedepan dah mudah nk dpt..cumanya sari demi sari semakin mahal harganya..dulu boleh dapati dengan harga sebuku 4.00 sekarang dah menjadi 5.50..waduhh..melambung2 harga roti di pasaran..kenaikan harga tepung berlipat2 ganda...dulu sekilo 2.50, sekarang 4.50 hingga ke 5.00 ...seksanya rasa..tu belum lg bahan2 kering yang lain.
oppp,terlajak sampai ker harga tepung plak dah...tp mcm tu ler keadaan di Mesir sekarang..sebenarnya dah lama nk citer..tpkan runsing jg..almaklum ler kan di katanya mengempeng untuk PRU12 plak ....




Code:

Chocolate Chip Bread source Internet.


1 biji Telur + Air -----------masukkan kedalam sukatan paduair menjadi sebanyak 225ml.
100 ml Susu
450 g Tepung roti
1 s/b Serbuk koko
1 1/2 s/kGaram
40 g Gula caster
25 g Butter
1 1/2 s/k Yis Kering
75 g Chocolate chips

Cara-cara

Masukkan telur yang di campur air tadi bersama susu ke dalam BM.
Ayak tepung bersama serbuk koko.Kemudian, taburkan keatas telur,air dan susu tadi.
Selepas itu,masukkan lain-lain bahan kecuali choccholate chip ke dalam bread maker.
On kan bread maker.Apabila bread maker mengeluarkan bunyi,masukan chocolate chips.



ok berbalik pd citer roti....kt rumah sofwat nie mmg semua hantu roti..kira klu mkan roti, dah boleh save nasi makan sekali jer..makan untuk brunch ,bertemu dinner sajer.
Alhamdulilah sejak ada "MAID" baru..bagus gak ler, kira kedatangannya ke Mesir kena tika dan waktunya..sekilo tepung mama boleh buat 3x..mcm2 jenis perasa plak tu..tp setakat nie mama hanya cuba yg biasa2 saja....yg penting tangan tkderlah lenguh, dan berjam2..boleh layan BELLA... ,
Cadangan dan niat mama mmg nak berbiz sebelum dpt BM nie..tp tengok keadaan semasa dulu..sbb skrng brng terlalu mahal..takut tk berbaloi..klu ikutkan perancangan mcm tu ler..dan mama ada jg dh test kt kekawan abah...mmg ok sngtlah gebu dan sedapkan roti BM nie..mcm kt kedai..alhamdulilah kedai yg jual coklat chip tu ada jual bread improver..so, tkder masaalah untuk menggebukan lagi roti mama tu...dan mama dah dapat tempahan untuk ini..selain roti mama dh cuba untuk uli pau..best ssngt..


Oklah layan roti2 biasa mama dulu yer...










Roti pandan nie..resepinya sama dng Roti Puteh kat atas tu, cuma di tambah paste pandan jer,dan bread improver.





ok roti² nie sebahagian jer..sebenarnya dah berbantal2 kami adik beradik bantai ,sampaikan tk menyempat mama nk snap..keluar jer ngap terus..almaklum ler roti panas, mcm pisang goreng panas juga..yang terlentuk boleh terbangun..yang tidur terus terjaga , dengan bau keharumannya.

Bagi mama,breadmaker sesuai untuk ibu² yang buat bz mcm mama nie , sambil2 buat kija lain tinggal jer..bila off,on jer ..tp klu ibu yg rajin boleh jer uli tangan, or guna heavy mixer tu dan bentuk mcm2...itik ,ayam,ikan ,orang semua boleh....


Quote:
Ana~Acik Ana...excitet yer..smpai 4x posting.., achik nk yer..sat sofwat nk habaq kt MAID dok sedang bekerja tu...mmg gebu,walaupun dh sejuk.. tips nk lagi ok guna tepung superfine + t. roti..InsyaAllah..sebiji mcm kt kedai.


[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net