TeRiMa SeAdaNya.........
Image Hosted by FileHive.com
By: SOuLha CaiRo

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  14  15  16  >  >>]    [Archive]
Thursday, 28-Feb-2008 21:34 Email | Share | | Bookmark
Award



Sebelum² ni kalau melayari fotopages untie² kat luar sana..sofwat dan kakak mesti tanya apa tu mama ? yerlahkan selalunya ada gambar masakan saja..tak pun xtvt achik²untie dengan family..so,mama pun citerlah ini adalah pemberian hadiah .memang agak blurr jg sofwat nak faham ,tp kakak ada sebut macam beri hadiah time bithday ker mama...ermm lebih kurang macam tu ler..tp birthday nie hadiah masa tarikh or tanda lahir seseorang...tp arwad nia tanda kasih seorang kawan dari kawan melalui alam siber...

walaupun benda nie tk dapat di sentuh dan pegang tapi ia lahir dari rasa hati yg ikhlas pemberian teman² mama di siber....Alhamdulillah walaupun kelihatan simple..macam²kita boleh mengadaptasikan penghargaan ikhlas ini ..
dan pemberian yang ikhlas nie..bukannya sengaja² diadakan @ ingin menunjuk²..bila beri perlu digantung..dan di sini ingin jglh untuk menguji kesetian teman..hehehe ,tk gitu..?..

oklah sebenarnya, setiap perkara yg berlaku ada hikmahnya..dan pemberian itu adalah perantaraan,pengikat kasih..bak kata bila orang susah..tidak bermakna Allah benci,dan mengecilkan dia..tp hikmah pada yang senang supaya beringat ,dan perantaraan kedua2 nya itu adalah memberi sedekah..





so,dalam sudut award nie pun begitulah...walaupun kita rasa di luar sana,penuh dengan tipu daya manusia sehingga satu hari kita merasa hidup di dunia sia²..tp hikmahnya bila bertemu disiber banyak manfaat yang kita dapat..hanya sekali petik,boleh round satu dunia..& perantaraannya......tentuler
AWARD nya.. ...tk gitu...kalau tidak masakan semua ibu² di luar sana excitet ketika menerima.. ...Anyway bila tak digantung tk bermakna kita tk kenang dan menghargai..benda yg di rasai melalui hati ..tkder saper yg pasti...

chewah panjang lebar mama sofwat ceramahkan....almaklum ler tengah "demam"..nak raya..tp tkderlah termimpi2 nak jadi menteri..oklah bagi kak e http://umi-e.blogspot.com/ yang memberi/meletak 2 award dirumah thani (ke2) mamasofwat http://alkiram.net/salam/...amat2 berbesar hati..terima kasih syukran yg tak terhingga ,walapun amat terlewat menggantung award pertama dulu..umi-e tk tk jemu2,memberi untuk ke2 kalinya, bahkan siap ketuk rumah lagi suh datang abik..lebih mesra katanya.. ,harap umi-e tk kecik hati..tp bila dah ke2 kalinya, tak sabar2 nak hias cantik..doaku mudahan allah s.w.t permudahkan segala urusan didunia mahupun diakhirat.begitu jg untuk teman2 siber mama yang lain..doa itu yang mampu mama berikan semoga allah membalas jua dengan doa yang baik²dari teman mama.....
Terima kasih juga pada mamasya yg sudi tunjuk ajar camner nk hias2 kasi cun..


KULLU SANAH WAANTUM BILKHIR RABBUNA KHALLYKUM.



Pada saper aarr..mama sofwat nak panjatkan..oleh sbb ini satu amanah dari tuan asal untuk menghadihkan kepada para2 ibu..so,bg ibu² yang mempunyai anak² yang dicurah penuh kasih dan sayang sudi ler menerimanya,dan saper2 yg belum mempunyai ke semua award tu...bolehlah bawa balik hiasakan..tp bukan saja di dinding fp/blog,malah di dalam hati sekali..semoga dalam diri kita dihiasi dengan sifat HUBBU MINAL NAS...

Quote:
KakLeen / MamaLeen~Syukran kak leen,kalau sudi terima balas dari sue juga,mudahan ikatan ini menjadi tanda ingatan
mamasya~ Terima kasih mamasya..InsyaAllah mudahan niat kita itu mendapat keredhoaan ilahi,sampai bila..terimalah seadanya dari sue..tk gantung pun tkper..gantung dr hati..sudah besar buat sue di sini.
zira ~Salam perkenalan buat zira..sue dh lawati rumah zira..sedap kuehmueh kt situ..menjadi plak tu..terima kasih 4 wish tu...
kak e~Syukran jazilan awi2,kerna sudi kasi satu lg award..berkilat2 award nie,mcm mng oscar rasanya...



Wednesday, 27-Feb-2008 12:59 Email | Share | | Bookmark
Yolo roti arab...kikiki...

 
 
 
View all 4 photos...



Dah lama mama kata nak buat roti arab...punya syok kita dengar..mcm manerlah roti arabkan..yerlah dok negara arab mesti nak tau macam maner roti arab..specialy mama yang buat,kalau macam kt kedai tu bisa diatur ler..

Mama uli malam hari lg..pagi esok baru ler boleh makan..betoi2 buat sofwat ngan adik yeena bawa dalam mimpi.. ,ingatkan dh boleh makan selalu macam buat kueh tu..

awal pagi nyanyi bersiul2 ler kt telinga mama..kejut mama uli roti lg..cam tension jer tengok muka mama..oklah dah rutin mamakan..so, dengan smngt jayanya..uli semula roti tu,runsing jg sepatutnya perap 1jam jer.nie dah berjam2 ..tp oklah bila dah canai..pastu goreng..memula tk seberapa..kembung maybe mama canai kuat sngt...rupanya roti tk perlu canai tekan kuat2..sekadar tekap dengan hujung jari jer..adunan mmg lembut..tk ubah "persis" pitta....dan minyak perlu panas...tk ubah persis naan dalam oven..

ok bila dah siap terhidang..abah tanya roti apa nie..mama kata roti arab..yolo roti arab, tk pernah pun tengok arab goreng roti ...nie cakoi adalah...........yerlah abah, CAKOI ARAB FROM RABAAH NASR CITY CAIRO...abik ko.. .pastu abah membodek mama suruh buat roti goreng plak...tp made dari kelantan malaysia...ada2 jer...roti nie kami cicah dengan sambal ayam nagasari...resepi dan pic sambal next yer.


Roti arab source sofinar / my resipi

Code:
2 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak masak
2 sudu besar gula
300 ml air suam
6 g yis
500g tpg gandum

Cara-cara

1. mentega, minyak dan gula dibancuh dengan air suam
2. tepung di gaul dengan yis
3. Kemudian campur semua bahan dan uli hingga licin dan kental
4. perap selama 1jam dalam beg plastik yang tertutup atau bekas yang tertutup
5. Uli semula dan buat bulat2 dalam 18 biji
6. Canai nipis lebih kurang 0.4 cm
7. panaskan minyak dan goreng sebiji2, tunggu hingga roti kembung dulu baru terbalikkan.
8. Sedap dimakan bersama kari ayam dan daging






Roti Arab nie mmg sedap..terima kasih yang sudi berkongsi resepi, sofinar myresipi.com..banyak juga adunan..petang tu mama goreng lg buat makan petang..dihidang jg khas untuk mamasya ..depan PC jerlah..abik berkhat dari mesir.






Quote:
mamasya~Sedap kena try tu..kesian cuci mata jerlah klu berjiran harus dpt punya.lg pun adunan dia bnyk siap boleh makan minum ptng lg..resepi tu nanti yer..nak ingat2 balik..almaklum ler resepi combain sana sini...mcm spepart kete.
MaDiHa ~tu ler,sbnrnya lebih kurang jerkan cuma perbagai variasi dan nama..walhal bahan2 hampir sama jer,pastu pepandai lerkan..oter sana sini..klu benda2 nguli nie mmg perlu spend times skit,maunya ibu bekerja..mcm sue terasa nak makan , ,sinsing lengan baju jer..alhamdulilah ada kakak ,boleh sekejap2 mengasuh.
Roylazim~sepadan jg,cicah ngan ayam nagasari nie..mcm hubungan liga arab dengan japang jer.
Ana~. yer ker..tu lerkan kt msia tk pernah plak jumpa dan makan..tp mmg pelik jg kt sini belum jumpa roti yg digoreng.arab lain kot ,ala kesiannya nanti suh mama tulis resepi yer..
mamaella~alo habish dh aarr..sofwat makan banyk..tu ler asyik hujan jer tu,buat sofwat lapo sokmo.
zai Kulim ~ooo..benda terhad camnie syok nk collect sngt...
mrshenri~alhamdulilah..
masriyah~ nama cilok tu..ok jugalah selain dengan cicah kari.
kak jie jie~afwah..wa marhaban bik..dan syukran awa2 jg sudi mengujung balas,sekadar sj dari ana nun dikota lama qaherah,mesir..yup my hubby pun kata mcm roti goreng..yg akhirnya terpaksa sy merayau mencari resepi.
KakLeen / MamaLeen~ yer kak leen,sedap tk sangka hubby anak2 suka first sy buat tp nak serupa roti pitta tp goreng..x pernah jumpa lg ler kt sini roti digoreng..roti tempayan tu ada,tp sy kureng skit..
zatidhati~ nampaknya kita sehati sejiwa lerkan...hilang stress bilo dok tepi tingkap tu,romantiss
]



Wednesday, 27-Feb-2008 03:01 Email | Share | | Bookmark
SamakMashwee - Grilled fish

Bulty controvesi
Rupanya lbih krng mcm nie..tp slutan lbh tbal..free2 snap lain
Demam asam pedas melanda ibu² kat Malaysia..cam tu ler juga dengan mama sofwat .hari tu mama kata masuk fp haniss,masuk fp mamasya..pastu masuk fp sapa lagi ntah ler...tak tahan mama sofwat tau..bekerja keras mama sofwat turun rumah tingkat 4 berlari lintas jalan ,cari ikan tilapia @ bulty kt kedai ammu arab yang dekat kedai daging beku tu..tk jauh dengan sidaliah @ farmasi sebelahan dengan kedai dobi siap iron baju sembur dengan mulut tu...,dekat egypt nie ikan tilapialah satu² nya ikan sungai yang ada...yg mama nampak ler setakat nie..mama citer dekat kakak baru²nie masa mama tengah siang tu..pastu mama kata dekat sofwat plak..ikan sungai nie kalu dekat malaysia macam² jenis ada..sungai pun depan rumah tok jer..nak tengok ikan tu doa² boleh balik cepat....
ok citer tentang ikan nie..sebenarnya mama sofwat salah beli kedai..tu ler mesir..kalau nk satu² benda kena cari kedai yg betul..ok citernya..kedai nie jual ikan bakar..bukan kedai ikan mcm kt pasar atau kt kedai runcit..

so,bila dah timbang cukup sekilo..dengan senangnya mama kata ler tolong siang perut bagai..pastu dia tanya sisik pun ker..yerlahkan..ok ler selesai..pastu tanya lagi nak masak apa? dengan bangganya mama kata ler nak buat asam pedas..kikikiki,abik ko tanya sngt..mcm blur muka mamat tu..pastu mama kesian,kata ler nak buat syurbah @ soup..kot² ler dia paham..sekali mama dengar dia kata..lebih kurang ler yg mama faham...ok tolong buatkan syurbah, dekat kawan dia yg kt belakang kedai tu..

kebetulan dekat belakang kedai tu memang ler ada dapur bagai.last sekali mama yang blur. aaiikk..ko ker yg nak masaknya bukan aku..sudah ler..akhirnya mama pun kata ler oklah tk yah buat apa²siang pun tk payah sambail laung² manja dan jeling² kt plastik ikan mama ...blur plak mamat tu..napernya..tk sedap ker aku masak (nie ayat tambahan jer)..sudahnya mama bayar dan pergi senyum sokmo..
tudia aarr..punya panjang citer mama..nak dapatkan sekilo ikan tilapia.. ,

So,sampaii rumah mama citer kejadian ngeri tu..abah punya ler gelak sakan..memang ler jd camtu..sbb kedai tu.kedai ikan bakar..dia yang aturkan nak buat dan masak ikut cara diorang..nak beli ikan dan nak masak cara mama..beli kat suq (pasar) ler..patut pun ..awat tk habaq ...patut ler tk bnyk choice.

ok sebenarnya kejadian tu dah banyak kali..tp tokey yg berlainan.. first beli plak ,kejadian hampir sama jg..mama suruh siang dan cuci....tu pun dia tanya nak siang perut ker..so,mama kata yerlah...lg bagus lerkan..tup²mama tengok dia dah pie bakar, yang tk tahan dia siap salut dengan serbuk + spice diorng ...dah ler serbuk tu mama alah betoi dng bau dia..nasib baik cepat tengok..suh cepat² mati api..cepat mama kata bungkus²....tak payah bakar...sekali lagi blurrrr mamat dalam tu ...balik mama basuh serbuk tu..tp kuat yg amat sampai bau dalam kari...tu yg mama kata pengalaman ngeri ssngt.

bila dah jd camnie kononnya berhati² ler..mama dah beli kali 3 ..kali ke2 tokey yg sama masa first tu..so, dia dah paham..kali ke 3nie berhati² jugalah..sampai tk sempat mamat tu nak bungkus dan bakar....sebenarnya kes tk faham spelling pun ada..almaklum ler arab nie bila tengok orang asing beli dia punya bangga ler sampai 3/4 orng kerumun tanya..ko nak buat apa..ada yg citer itu ini..sampai malas nk nk dengar.pas kita citer yg kita plak dia plak malas dngr..last²sama² buat bodo..tu yg jd terlebih cerdik belaka...macam ayam ngan itik bertemu jer.

ok balik citer kedai ikan bakar nie..not imejin kedai ikan bakar kt malaysia yer..kedai ikan nie kekdang seafood pun ada..cuma cara bakar ikan nie,berlainan dng tempat kita ..diorang salut dengan satu serbuk +- spice diorang..tk ingat nama dia..(mcm whole fish on grill pun ada) baunya ya allah nak pengsan...tp ada orang suka..kekadang ikan nie setengah arab tk buang perut...basuh² terus salut serbuk tu..pastu bakar yg nie tk reti nk citer panjang..mcm ner diorng makan....sbb tu dia tanya kita nak buang ker tidak ...ada setengah di letak campuran sayur(shalatho) with tomato dalam perut ikan ,salut serbuk tu pastu bakar..yg nie ok lg



pastu dia kasi ler thohinah (sos) dan jg syurbah ,maybe syurbah nielah yg dimaksudnya dalam kes saya tuan... ...ngerikan..ok nie kira kedai kecil²lan..kalau tengok kedai ikan dalam n3 lepas pun lebih kurang jer..tp kedai tu perbagai skit..boleh jual ikan sprt biasa..dan juga untuk pembakaran tp nie jenis terbuka...

* nak citer skit ttng ikan tk buang perut tu..kan nanti ada yg buat isu plak .ok sekarang saya perati..sstngh tempat jer kejadian camtu..mcm kt alex sah²sy tengok arab tk buang perut...dan ada setengh tempat sy tengok ada tempat dibayar upah untuk siang ikan bakar ini...kira oklahkan..kejadian nie dipasar kampung².so, harap nop ler kt kota kaherah nie..dah moden...selain ikan bakar nie..ikan jeruk tu pun sy tengok tk buang perut dan insang jg..sy tengok masa rehlah (trip) masuk kampaung arab..masa tu satu family,sblh kitaorng nie, dng kyusuknya makan kt taman,..siap pelawa dengan sungguhnya makan sekali (memang adat dah nie..jenuh kasi helah)..lastnya tertengok *****..dia dok asingkan****** dengan isi...dan ikan jeruk nie mmg dijual kat kedai² dikota kaherah..sy tk pasti adakah sama dengan saya tengok di kampung itu..wallahualam...ok stop kang ada yg pengsan .




Tuesday, 26-Feb-2008 12:16 Email | Share | | Bookmark
Roti....roti...roti..........

 
 
 
View all 4 photos...


Semalam mama keluarkan lagi besen tembaga "Pink"..kami adik beradik kalau tengok mama keluar barang antik mama nie.. ,mula ler main terjah2..mama nak buat kueh pau ker? mama nak buat mee ker..?mama nak buat bla bla bla..ker? selagi tk beritahu selagi tu kami tanya..tambah2 kakak sofwat tu..dia mmg cukup excitet bila besen pink nie di keluarkan dari atas almari..

Bila mama kata nk uli roti..mcm tak caya jer...sekali lg kakak dok sebut mama nk buat kueh pau...alahai,rasa2 nya ler buah roti lg ok kot..kueh pau nie sebenarnya renyah juga ler...mama malas betoi klu jenis nak letak2 inti manis nie..

Oklah pastu jd gak ler roti mama nie..sebenarnya uli roti tu nk perli abah kot ..sebab BM mama yang di import dari malaysia tu dah sampai cuma skrng masih di kampung Ammu Jali..bila ler nak di jejak kasih aarr...dan mama pun tk sangka masih berkudrat mama nguli..tp ulian roti sekali nie mcm ok plak..tk ler teruk mana pun..tp result memangggg puas ati..jom sakit mata..ehh cuci mata






Code:
RESIPI ASAS ROTI
recipe by Roshayati Johari Rnet

A
350 tepung roti/high protein flour ~ tepung biasa jer
150g tepung halus/superfine flour ~ sue guna tepung self raising flour,superfine xder,kebetulan tepung biasa tk cukup.
100g gula
1 camt garam halus
30g susu tepung ~ x letak pun
1 camt bread improver (optional) ~x letak
1 camt bread softener (optional) ~ x letak
4 camt yis kering ~ peket yis 12grm
Gaul bahan di atas sebati

B
air
1 biji telur kecil (pukul sikit)
Campukan bahan di atas dan timbang supaya mendapat
265g

C
40g butter
40g shortening
Boleh guna shortening atau butter sahaja. ~ sue guna butter saja

Caranya
1) Masukkan bahan B dalam A. Uli hingga adunan agak licin.
2) Masukkan bahan C dalam adunan dan uli hingga adunan jadi licin dan tak melekat di tangan dan

bekas.
3) Biarkan doh selama 30 - 40 minit.
4) Tumbuk2 doh dan uli untuk keluarkan angin. Ini penting untuk hasilkan roti yang tidak berongga besar

di dalam.
5) Bahagikan doh ikut berat yang dikehendaki. Bulat2kan doh. Rehatkan 10 minit.
6) Keluarkan angin dari doh dengan cara memicit dan bulatkan sekali lagi.
7) Bolehlah dibentuk ikut suka.
Biarkan hingga naik 40 minit - 1 jam.
9) Bakar hingga masak. ~ sue bakar dengan suhu 165C, api atas dan bawah 30minit





Resepi Roti Asas..tp inti kt dalam tu mcm2 ada...tk ingat ler plak inti apa dah..selain inti pedas,ada inti manis mama taram helwah thohinah tu jer..sedap juga..ada yg di letak cheese...bak kata astro macam2 ada..gitu ler.


Saturday, 23-Feb-2008 21:59 Email | Share | | Bookmark
Like's Pudding

 
 
 
View all 7 photos...


Saja nak menepek pudding yang mama sofwat buat 2/3 hari lepas , beberapa bulan yang lepas..dan beberapa tahun yg sudah ,..buat nyemak fail jer mama kata..baik letak kat sinikan..sekurang2nya memberi ilham kepada yang melihat.












Resipi dari Kak Liza...ermmm yummy

PUDING ROTI CARAMEL

Code:
Bahan
750 ml susu segar/susu kotak
3 biji telur
2 s/b gula kastor
1 s/k esen vanilla
6 keping roti [koyakkan]

1/2 cawan gula [hanguskan]

hiasan.... buah peach dalam tin [boleh gunakan fruit koktel]

Cara
1. Gaulkan susu, telur, gula kastor, esen vailla dan roti dalam mangkuk.
2. Panaskan gula dalam loyang yg nak digunakan diatas api paing kecil sehingga berwarna kekuningan.
3. Panaskan kukusan.
4. Masukkan adunan roti dalam loyang yg ada gula hangus.
5. Kukuskan selama 30 minit diatas apai sederhana.
6. Angkat dan sejukkan loyang.
7. Bila telah sejuk terbalikkan perlahan dalam pinggan pie [saperti dalam gambar..sebab dia berkuah]
8. Susunkan hirisan buah peach dan sejukkan.




Quote:
mamasya ~ yer mamasya...tp sini tk kenal waktu... anytme jer nak makan
mamaella ~ mamaella pun apa kurangnyakan...yummy lg.

mamasya ~ thnk Q sangat2..dah lama mencari scrapbook..nak tengok hasil tk seberapa..sj syok2 jer..ngan anak2.

srsfeqah ~ hehehe,terima kasih..tkder seberapa sngt..benda sama jer tu..RE: ooo,acuan bahulu yer..very kreatif..kiut ssngt.

Daalia ~ Thnk...ha aarr..ada prncngan jg nk bljar dng lynn satu hari nnti..tahniah cuppies hasil kakak tk kurng hebatnya g.

Lee Lin ~ ..sj nak glamour...

Haniss~ terkenan demam pudding,,,tp ntah apa2 tu..

madulebah ~ yerlh tu..dah makan belum..?

masriyah ~ yg bnyk tu..ntah bila punya...banana pudding tu yg ready jer..harap pretasyen jer...rasa out.

mamazieza ~ ...nak kasi gempakkkkk...ok,ok..orait tunggu yer...cap unta .

<< jeff >> ~ yummy tuan jeff..habiss dah ler...kasitau awal skit yer.

meorjay ~ terukkan menantu tu..? ...lapaq ker apa,kalau yer pun tinggal ler separuh,



[<<  <  2  3  4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  14  15  16  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net